Skatt på inkomst under 2000kr?
Hej,
Jag ska betala ut lön till en som jobbat hos oss vid enstaka tillfälle på timme. Lönen landar på 1750 kronor så jag antar att det inte dras någon skatt pga att lönen landar runt 1000kr, trots ifylld skattetabell. Han jobbar även på ett annat ställe och därför vet jag inte hans årsinkomst.
Jag använde först löneart 010 (timlön) då drogs ingen skatt alls men när jag testar använda löneart 970 (utdelning med skatteavdrag) fungerar det. Men är det okej att använda den lönearten då det faktiskt är timlön han har?
Jag ska betala ut lön till en som jobbat hos oss vid enstaka tillfälle på timme. Lönen landar på 1750 kronor så jag antar att det inte dras någon skatt pga att lönen landar runt 1000kr, trots ifylld skattetabell. Han jobbar även på ett annat ställe och därför vet jag inte hans årsinkomst.
Jag använde först löneart 010 (timlön) då drogs ingen skatt alls men när jag testar använda löneart 970 (utdelning med skatteavdrag) fungerar det. Men är det okej att använda den lönearten då det faktiskt är timlön han har?
Följ inlägget
1
följare
Hej,
På inkomster under 2000 kr dras ingen skatt enligt skattetabellerna från skatteverket 2024. Det du kan göra i dessa fall är att på hans anställdakort välja Skatt i procent istället för skattetabell.
Detta ställer du in under Uppläggning - Anställda fliken Lön och Skatt - Skatt i procent/ Jämkning.
Du måste ange ett From och Tom- datum för att procentsatsen ska slå igenom. Enligt ovan spelar det ingen roll när i tiden du sätter Tom- datumet, enda är att du som löneadministratör bör hålla kolla på att det alltid kommer att dras 30% på denna anställda.
Annars kan du också använda dig av lönearten 905 Extra skatteavdrag och knappa in det skattebelopp du önskar dra från hans lön om du ändå vill använda skattetabell.
Lönearten utdelning med skatteavdrag är hårdkodad att automatisk dra skatt så den är lite speciell och bör inte användas i dessa fall.
Mvh