Lön under 1000kr

Hej, vi vill betala en ersättning på under 1000kr till familjemedlem för utfört arbete. Hur gör jag detta i programmet för att det inte ska dras någon skatt eller arbetsgivaravgifter?
Finns det dessutom en lösning om det skulle visa sig att personen övertrasserar ersättning för 1000kr?
Magnus

Kommentarer

• Hej!

Givetvis har vi en lösning för detta i programmet. Om du ska betala ut en ersättning för en person som troligen inte kommer att ha en sammantagen inkomst över 1000kr under året så kan du använda löneart 990 Lön under 1000kr.

Skulle det vara så att personen ändå får ut mer ersättning som gör att beloppet på 1000kr övertrasseras så ska arbetsgivaravgift betalas på hela beloppet, inklusive den första ersättningen som från början redovisades som skattefri. I dessa fall hanterar du det enligt nedan;

Genom att göra på detta vis blir underlaget för arbetsgivaravgifterna 1400kr men vi påverkar inte denna lön/utbetalning.

Här kan du läsa mer om avgiftsfri ersättning, i denna manual visar vi även hur du hanterar ersättning till en idrottsutövare!

Carl Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.